Luister
muziek
5 mei 2024 - 15:28
Deel dit artikel:

Johan Roijakkers bouwt legervoertuigen van papier: 'Die Dodge is voor mij de favoriete militaire wagen'

Iedereen kent die iconische foto wel: de Markt in Valkenswaard die bezaaid is met militaire voertuigen van onze bevrijders. Op de achtergrond de Nicolaaskerk en op de voorgrond tevreden kijkende strijders. Voor Johan Roijakkers (1942) dé inspiratiebron om de voertuigen in miniatuur na te maken.

valkenswaard24
  / Evert Meijs
  • Beeld - Evert Meijs
Advertentie

Op de tweede verdieping van het appartementencomplex van het Haagerpad is deze weken een kleine tentoonstelling ingericht. In de centrale hal staan een grote en een kleine tafel tegen de muur met daarop handgemaakte gebouwen als het Weerderhuys, Huize Robijnenhof en de brandweertoren. Maar zeker zo interessant zijn de negen groene legervoertuigen, die Johan Roijakkers als hobby heeft gemaakt.

In de woonkamer strijkt de huishoudelijke dienst de laatste blouse en haalt partner Sjaan koffie. De gastheer zit op zijn praatstoel bij het raam en zegt: “Ik heb wat kwade dagen gehad, maar nou gaat het wel weer.” Hij leeft weer op als hij kan uitleggen over het maken van objecten van papier en karton, waarmee hij zo’n dertig jaar geleden is begonnen.

Alles met ansichtkaarten

“Er was een mevrouw en die maakte twee verschillende doosjes om te verkopen voor het goede doel. Toen ze door haar handicap niet meer kon knippen, heb ik dat gedurende enkele jaren voor haar gedaan. Op een gegeven moment dacht ik: och, laat ik zelf ook eens zo’n doosje maken. Van het één kwam het ander en uiteindelijk kwam er een complete kermis uit met diverse attracties. Alles wat een uitdaging geeft, maak ik.”

Johan maakt alle typen molens, huizen en iconische gebouwen, tasjes, bloemen, schoentjes, doosjes en noem maar op. En steeds met hetzelfde principe: oude ansichtkaarten worden op elkaar geplakt voor de stevigheid, met een oude naaimachine voorzien van gaatjes en vervolgens aan elkaar genaaid. Johan vindt vier goede doelen om zijn werkstukken te laten ophalen voor de verkoop.

Terwijl Sjaan zich verdiept in woordpuzzels, vertelt Johan: “Het was voor mij een uitdaging om militaire wagens na te gaan bouwen en ik begon met de DAF 126, waarin ik vroeger zelf gelest heb. Het is een vierkant voertuig en dus gemakkelijk te maken. In dienst had ik een Dodge uit 1943, een auto met een ‘harde’ versnellingsbak: double clutch schakelen”, en hij legt perfect uit hoe dat werkt. “En hij had geen stuurbekrachtiging.” Dan loopt Johan naar de hal en gaat trots bij zijn expositie staan. Hij wijst naar de beeldbepalende foto van 17 september 1944 en zegt: “Dat heb ik allemaal nagebootst, zelfs de Shermantank en de half-track: met achter rupsbanden en voor wielen.”

Ronde neus

Johan pakt de DAF 126 in zijn handen en toont het steunwiel, waardoor de wagen eenvoudig over een sloot kan rijden. “Dit is de DAF 328, en dat is een tandem-as.” Dan gaat het over de tussenbak, de aandrijving en de cardanas. De Jeep heeft het kenteken van Johan’s eerste auto. Er staat een Canadese Ford met de letters en cijfers van het originele kenteken. “Hier zie je een GMC; na de oorlog zijn er talloze met de Marshallhulp hier gebleven en werden ze vaak omgebouwd.” Alles is gemaakt van karton, met uitzondering van enkele wielen.

Er staat een Ford die veel aandacht heeft gekregen vanwege de ronde neus. “Daar heb ik wat uurtjes aan gezeten. Potverdikke.” Per ongeluk komt de geschutskoepel van de tank af. Aan de wand hangt het embleem van de BB. “Dat is voor mij pure nostalgie. Want ik moest soms slachtoffer spelen bij oefeningen van Bescherming Burgerbevolking en klom tegen de brandweertoren omhoog. Toen stond dat glazen huisje er nog niet op. Ik moest dan op de brancard en werd met touwen naar beneden gelaten.”

Op de vraag welk object Johan het mooiste vindt, zegt hij: “De Dodge is voor mij zo’n geweldige wagen! Als je terug wilde schakelen van vier naar drie, moest je harder rijden als vijftig mijl, anders kon je niet terugschakelen.” Hij praat over toerentallen, tussengas geven, achterwielen en vrijzetten. “Toen ik die wagen kreeg zei die man: als je over drie maanden kunt rijden zonder dat ie kraakt, word je een goede chauffeur. En dat is me ook gelukt.” De beeldbepalende bevrijdingsfoto aan de muur komt aan het Haagerpad helemaal tot leven.

Na verloop van tijd verhuizen de voertuigen weer naar de huiskamer en maken ze in de hal plaats voor de kermisattracties.

Download de gratis app van Valkenswaard24 en mis niets → Apple | Android

Deel dit artikel:
Advertentie



Ga terug
Advertentie
Advertentie